Taidekasvattajat varhaiskasvatuksessa

Vierailijabloggarina: Reeli Karimäki

Vantaan päiväkotien lapset ovat sukeltaneet luovuuden, taiteen ja hulluttelun maailmaan taidepedagogien avulla. On erilaisia taidesessioita, sirkustelua, tanssia, draamaa ja kädentaitoja. Mutta taidepedagogit tuovat osaamisellaan iloa ja luovuutta myös ihan arkisiinkin tilanteisiin. Yhtenä esimerkkinä on Kimaran päiväkodin tarinankerronta jonottaessa ulkoa sisään. Eli jonossa aina kolme peräkkäistä lasta kertoo lyhyen yhteisen tarinan. Ensimmäinen aloittaa, toinen jatkaa ja kolmas kertoo lopun. Näin odotuksesta tulee hauskaa, se vaatii keskittymistä ja kuuntelemista ja jokainen saa käyttää mielikuvitustaan! Näin jonottamisesta on muodostunut mielenkiintoinen ja luova hetki, johon jokainen saa osallistua.

Miten taidepedagogien palkkaaminen lapsiryhmiin on mahdollistettu? Vantaan päiväkoteihin on palkattu kymmenen avustajan sijasta kymmenen taidepedagogia, jolla on sekä kasvatusalan että taiteenalan koulutus. Osa ryhmän lapsista tarvitsee kasvulleen ja oppimiselleen tukea. Avustajien korvaaminen taidekasvattajilla ei ole ennen kokeiltu Suomessa. Rahoitus taidepedagogien palkkaamiseen on järjestetty henkilöstörakennetta muuttamalla.

Taidekasvattajat varhaiskasvatuksessa eli TAIKAVA-hanke on Vantaan varhaiskasvatuksen ja kulttuuripalveluiden yhteinen kaksivuotinen kehittämishanke. Hankkeen onnistuessa, se vakiinnutetaan pysyväksi käytännöksi.

Vantaan varhaiskasvatuksen taidepedagogit käyttävät työssään muun muassa tanssia, musiikkia, käsitöitä, teatteria, sirkusta, animaatioita ja draamakasvatusta. Taidepedagogeja työskentelee seuraavissa päiväkodeissa: Kimara, Ilola, Kannisto, Keihäspuisto, Rautpiha, Ruokopilli/Tiedonjyvä, Siimapuisto, Sinirikko, Y.E.S. ja Autioniitty.

Taidekasvattajat varhaiskasvatuksessa (TAIKAVA) -hanke on valittu lastenkulttuuripoliittisen ohjelman valtakunnalliseksi pilottihankkeeksi. Lastenkulttuuripoliittisesta ohjelmasta hanke on saanut kaksivuotisen rahoituksen tutkimukseen. Tutkimusryhmässä on mukana opinnäytetyön tekijöitä sekä Helsingin yliopiston Opettajankoulutuslaitokselta ja Aalto-yliopistosta. Tutkimusta johtaa Tat Sinikka Rusanen.

 

http://www.vantaa.fi/opetus_ja_kasvatus/paivahoito/toiminnan_ja_palvelujen_kehittaminen/hankkeet/taidepedagogit

Reeli Karimäki, lastenkulttuurin ja kulttuurituotannon päällikkö, Vantaa kaupunki

Mainokset

Tietoja liisakarlsson

Professori, Itä-Suomen yliopisto, dosentti Helsingin yliopisto * Teen tutkimusta ja kehittämistyötä lapsuuden ja työyhteisöjen sekä osallisuuden näkökulmasta kasvatuksessa ja opetuksessa, työyhteisöissä ja kulttuurissa (lapsinäkökulmaisuus, tutkivat pienryhmät lapsilla ja aikuisilla, toimijuus, työn kehittäminen, käyttöteoriat, tutkimusmenetelmät, narratiivisuus, sadutusmenetelmä) * Lapset kertovat ja toimivat -verkoston (LKT) pj. * Lapsuudentutkimuksen seuran hallituksen jäsen * Nordic Child Culture Research (BIN-Norden), Pohjoismaisen lastenkulttuurin tutkijoiden verkoston johtoryhmässä http://blogs.helsinki.fi/kasvatuspsykologia/tutkimusarkisto/lapset-kertovat-hyvinvoinnistaan-kuka-kuuntelee-tellis/ www.edu.helsinki.fi/lapsetkertovat Katso tarkemmin: https://liisakarlsson.wordpress.com/
Kategoria(t): Ammattikäytännöt, Kuuntelu, Lapsuus, Leikki, Toimijuus ja osallisuus, Vuorovaikutus Avainsana(t): , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s