Miten lapsinäkökulmaisuus siirtyisi arkeen?

Näyttökuva 2015-9-13 kello 11.09.43

Miten oivalletaan, mitä on lapsilähtöisyys, lapsikeskeisyys, lapsinäkökulmaisuus? Pohdin tätä taas kerran, kun meillä oli lähihoitajaopiskelijoiden kanssa aiheena lapsen näkökulma.

Olen juuri oppinut uuden teknisen välineen, padlet-seinän, johon voi netin kautta koota ryhmän ajatuksia pohdittavaksi. Annoin Lapsinäkökulma –sivujen osoitteen. Kukin sai sieltä poimia artikkelin, johon paneutuisi. Jokainen vei tiivistetyn tekstin padlet-seinälle ja vastasi kysymykseen: mitä oivalsit lapsinäkökulmaisuudesta?

Seinällä näet tekstit.

Keskustelu oli antoisa. Kaikki tuntuivat ymmärtävän hyvin, mitä lapsinäkökulmaisuus on. Se on sitä, että mennään lapsen paikalta katselemaan! Moni kertoi kokemuksistaan, miten lasten näkökulma unohtuu, kun laitostutaan. Laitostuminen päivähoidossa tarkoittaa jotakin sellaista, että ihmisistä tuleekin esineitä ja kaikki muu on tärkeää kuin lapsi.

Pohdimme myös paljon sitä, kun erilaisissa opinahjoissa ihmiset oivaltavat asioita ja kun he menevät työpaikoilleen, koneisto imaisee mukaansa taas. Yhtäkkiä huomaa olevansa vähemmistöä ajatuksineen. Pitäisikö täydennyskoulutuksiin lähteä isommalla porukalla? Miten saadaan säilymään se ymmärrys, joka täällä luokkahuoneessa on ihan selvää?

Pitäisikö jokaisessa lapsityöyhteisössä olla lapsinäkökulmainen tunti? Auttaisiko, että joka kerta lapsesta puhuttaessa olisi kysytty myös lapsen ajatuksia? Joissakin kunnissa lapsen varhaiskasvatussuunnitelmassa on lapsen oma sivu, jossa hän kertoo itsestään, toiveistaan ja ajatuksistaan sanoin ja kuvin. Pitäisikö vaatia lapsen oma sivu kaikkiin lasta koskeviin asiakirjoihin?

Tuula Stenius
Kasvatusaineiden opettaja
Järvenpää

Tietoja Tuulius

Olen lastentarhanopettaja, montessoriohjaaja ja kasvatustieteen maisteri. Opetan lähihoitajaopiskelijoille kasvatusaineita. Minua kiinnostaa lasten oma kulttuuri. Teen innoissani väitöskirjaa Helsingin yliopistossa aiheenani "Pienten lasten huumori – tutkimus lasten tuottamasta huumorista ja sen vaikutuksista lapsiryhmässä".
Kategoria(t): Uncategorized. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Yksi vastaus artikkeliin: Miten lapsinäkökulmaisuus siirtyisi arkeen?

  1. johannaolli sanoo:

    Hyviä kysymyksiä ja ideoita siitä, miten lapsinäkökulmaa saataisiin laitostuneisiin ammattikäytäntöihin. Lapsen oma sivu kaikkiin asiakirjoihin olisi kyllä mainio juttu!

    Kiitos, kun jaoit myös opiskelijoiden ajatuksia ja hyvän vinkin tämän blogin hyödyntämiseksi opetuksessa.

    Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s