Osallisuuden toimintakulttuurin ensisäteitä

Meillä päiväkodissa jahdattiin alkusyksy mustaa helmeä. Eräänä aamuna pulloposti toi aamutuokioomme viestin, jossa luki: ”MUSTA HELMI”. Viisivuotiaat ryhtyivät siltä istumalta pohtimaan, mitä viesti mahtoi tarkoittaa. Lapsilta tuli pienessä ajassa ehdotuksia mustasta helmestä Kapteeni Koukun siskona, avaruudesta pudonneesta kivenä ja aarrelaivana. Ryhmäsadutuksen avulla mustasta helmestä alkoi syntyä lasten kesken tarina, jota me aikuiset kirjasimme ylös. Välillä teimme yhdessä miellekarttaa ja seikkailu sai lisää vauhtia. Mustan helmen seikkailun avulla tutustuimme toisiimme, väritimme katuliiduilla avaruudesta pudonneita kiviä, opettelimme lukukäsitteitä, teimme varjoteatteria, perehdyimme avaruuteen ja rakensimme avaruusaluksen, jahtasimme Vakooja-Variksen estelyistä huolimatta Yksisilmäisen-Ketun piilottamia vihjeitä ja teimme huiman avaruusseikkailun palauttaaksemme Mustalle Helmelle hänen kaikkein kauneimman rannekorunsa. Puolitoista kuukautta kului siivillä. Vieläkin käymme viikoittain retkellä mustan helmen kivellä ja lapset muistelevat yhteisiä seikkailujamme.

Mistä tässä kaikessa onkaan kyse? Osallisuuden toimintakulttuuri on ollut elokuussa avatun päiväkotimme johtoajatus heti alusta alkaen. Toimintatutkimuksen keinoin tarkastelemme osallisuuden toimintakulttuurin rakentumista päiväkodin arjessa. Osallisuuden toimintakulttuurilla (Karlsson, 2014) tarkoitetaan aikuisten ja lasten vastavuoroista ja kohtaavaa toimintakulttuuria, jossa sekä lapset että aikuiset nähdään aktiivisina, osaavina ja luovina toimijoina. Osallisuuden toimintakulttuurissa kaikki osallistujat tuottavat tietoa ja kulttuuria eri tulokulmista käsin (Karlsson, 2014).

Kirjoittaessani yllä olevaa kuvausta päiväkodin arjesta, voin ilokseni todeta, että olemme saavuttaneet tavoitteestamme jo jotain. Ensimmäiset säteet välkehtivät pilven reunan takaa. Lapsilla on mahdollisuus päästä vaikuttamaan päiväkodin toiminnan suunnitteluun ja toteutukseen konkreettisesti päivittäin. Kahden sanan avulla syntyi toimintaa lähes kahdeksi kuukaudeksi. Nyt lasten ideoima toiminta keskittyy aamupäivään, mutta toiveenamme on, että lasten vapaan leikin ulkopuolella ideoimaa toimintaa voisi olla päiväkodissa pitkin päivää. Poikkeustilanteitakin on jo ollut ja ne ovat kiinnittäneet sekä lasten että vierailevien aikuisten huomion. Olimme syyskuussa hakemassa lounaan jälkeen hoidokkiperhosentoukallemme Papulle lehtiä syötäväksi päiväkodin viereiseltä niityltä ja viisivuotias tyttö pisti heti merkille poikkeaman totutussa aikataulussa. Hän kuiskasi portilla salaperäisellä äänellä: ”En ole koskaan ollut portin ulkopuolella tähän aikaan päivästä.” Myös vierailevat aikuiset ovat huomanneet, että kiinteiden ryhmätilojen sijasta toimintojen mukaisesti jaettu talomme mahdollistaa joustavammin lasten jakamisen ryhmiin lasten kiinnostusten mukaan. Pienissä ryhmissä myös aikuisen mahdollisuus pysähtyä kuuntelemaan lasta toteutuu helpommin.

Lasten ideat ja suunnitelmat eivät siirry lasten suusta käytäntöön ilman aikuisen oivallusta pysähtymisen, kuuntelemisen ja vallanjakamisen tärkeydestä. Sadutus on toiminut päiväkodissamme oivana keinona lasten kuuntelemiselle. Sadutuksen avulla aikuinen voi myös opetella pysähtymistä. Kirjatessaan lapsen kertomaa tarinaa on pakko kuunnella ja kohdata lapsi. Kirsi Pauliina Kallion sanoin (2014): ”Osallisuuden väkinäisestä ujuttamisesta joka paikkaan pitäisi päästä stressittömään osallisuuteen, joka eläisi arkipäivässä, perheissä, bussissa, koulussa, harrastuksissa – kohdataan ihminen ihmisenä ikään katsomatta.” Ajattelen, että osallisuuden toimintakulttuurissa on kyse juuri tästä.

Oma ikä luonnonmateriaaleista.

Elina Weckström (KM, varhaiskasvatus, päiväkodin johtaja)

Lähteet:

Kallio, Kirsi Pauliina (2014). Lasten ja nuorten osallisuus arkiyhteisöissä ja yhteiskunnassa. Tampereen yliopisto: Studia generalia –luento 1.10.2014.

Karlsson, Liisa (2014). Sadutus – avain osallisuuden toimintakulttuuriin. PS-kustannus: Jyväskylä.

 

 

Mainokset

Tietoja Elina Weckström

Kiinnostuksenkohteitani ovat osallisuuden toimintakulttuuri ja siihen liittyvä ihmisten välinen vuorovaikutus. Vuorovaikutusta tarkasteltaessa minua kiinnostavat erityisesti ihmisten tapaa kohdata toiset ja luoda vastavuoroista toimintaa. Olen koulutukseltani Varhaiskasvatuksen opettaja ja kasvatustieteen maisteri. Teen väitöskirjaa Itä-Suomen yliopistoon. Työskentelen Touhulassa varhaiskasvatus- ja laatupäällikkönä.
Kategoria(t): Ammattikäytännöt, Kuuntelu, Toimijuus ja osallisuus Avainsana(t): , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

4 vastausta artikkeliin: Osallisuuden toimintakulttuurin ensisäteitä

  1. Timo Hirvonen sanoo:

    Tätä oli innostavaa lukea! Monella koululla on vielä paljon opittavaa varhaiskasvatuksen innovaatioista. Markkinoin tätä ykkös-kakkosille..

    Timo Hirvonen
    Erityisopettaja

    Tykkää

  2. Elina Weckström sanoo:

    Kiva kuulla Timo, että teksti innosti. Suosittelen lämpimästi lähteenä ollutta Liisa Karlssonin kirjaa kaikille kasvattajille.

    Tykkää

  3. Jenna sanoo:

    Todella innostava juttu, vaikka onkin jo muutaman vuoden takainen! Täsä voisi itsekin ottaa oppia käytäntöön. Lapsilta tulee niin paljon mahtavia ideoita, jotka eivät välttämättä käy edes meidän aikuisten mielessä. Pistänkin ajatuksen korvan taakse, kun työskentelen itsekin 5-vuotiaiden lasten parissa.

    Tykkää

    • Elina Weckström sanoo:

      Hei Jenna! Hieno juttu, että kirjoitus löytää edelleen uusia lukijoita ja kiva, kun pistit tänne kommentinkin. Itse olen todella innoissani lasten ideoiden ja aloitteiden mukaan toteutettavasta toiminnasta, jossa aikuinenkin on yhtenä ryhmän jäsenenä mukana. Kokeile ihmeessä lasten aloitteita toiminnan suunnittelun pohjana ja laita vaikka tänne kommentteihin kokemuksiasi. Mukavaa talven jatkoa!

      Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s