Me olemme Eurooppa?

tyttö+pun.kukka-P1020995-002

Akvarelli: Kalevi Karlsson

”Saavatko he todella tulla tänne ottamaan työpaikkamme, sosiaaliturvamme, asuntomme, hyvinvointimme?” Tällaista pohtii osa aikuisista eri puolilla Eurooppaa kun pakolaisvirrat saapuvat rautatieasemille, laivoihin, puistoihin, kotikaduille. Monet eurooppalaiset ovat myös aivan toista mieltä pakolaisista. Keskustelu polarisoituu. On syntynyt myös  harvinaisen paljon toimintaa.

Pakolaiset, siis ihmiset, tulevat Eurooppaan suuren hädän keskeltä, sotaoloista, vainoa pakoon, nälän ajamana. He jättävät perheensä, kotinsa, ystävänsä, työpaikkansa, koko henkilökohtaisen historiansa ja kulttuurinsa etsiessään turvallisempaa paikkaa.

Mitä lapset tässä ajassa tuumaavat? EU-hankkeessamme ”We are Europe”, ”Me olemme Eurooppa”, koululaiset kuudessa maassa kertovat, mitä he tietävät eurooppalaisista kulttuureista, he pohtivat mitä haluaisivat tietää ja miten ottaa asioista selvää. Lapset saavat itse kertoa omasta kulttuuristaan ja maastaan haluamillaan tavoilla, kertomalla, valo- ja videokuvaamalla, tekemällä ruokaa, ompelemalla, haastattelemalla, musisoimalla, tanssimalla, piirtämällä, kirjoittamalla, saduttamalla, näyttelemällä, kokeilemalla, rakentamalla… Tutkia voi monella tapaa. Lapset voivat kertoa toisille lapsille kulttuuristaan – niin aikuisten kuin lastenkin omasta kulttuurista.

Lasten tuottama tieto voi myös olla tietolähde, jota voidaan opiskella muissa maissa. Millainen Eurooppa-käsitys tästä syntyy? Millaisena lapset näkevät maanosamme ja miten se liittyy muuhun maailmaan? Millaisen Euroopan eri maiden lapset tuottavat? Tätä selvitetään monessa koulussa Itävallassa, Puolassa, Englannissa, Virossa, Portugalissa ja Suomessa. Tästä tehdään myös tutkimusta. ”We are Europe” -hanke on nyt todella ajankohtainen. Pakolaisvirrat herättävät ajattelemaan ja jopa toimimaan.

Osassa ”We are Europe” –hankeen maissa lapset ovat jo kertoneet, mitä he tietävät ja haluavat tietää muista Euroopan maista. Miksi ihmiset ovat joutuneet pois kodeistaan? Miltä tuntuu tulla yksin vieraaseen maahan? Mitä pakolaiset ajattelevat? Nämä ovat lasten esittämiä ajatuksia siitä, mitä he haluaisivat tietää. Koululaiset haluaisivat myös tavata lapsia toisista maista. Millainen maailmastamme tulisi, jos ottaisimme ohjenuoraksi tällaiset kysymykset?

Suomessa olemme nyt tämän Erasmus+ hankkeen tiimoilta käynnistämässä toimintaa koulussa 10-14 -vuotiaiden kesken. Jos haluat luokkasi kanssa lähetä eurooppalaiselle tutkimusretkelle – pienelle tai vähän isommalle – ole meihin yhteydessä. Jos tutkimuksen tekeminen kiinnostaa, ole myös silloin yhteydessä meihin.

Sähköposti: liisa.karlsson @ uef.fi
”We are Europe” –hanke:  http://www.we-are-europe.net/

Liisa Karlsson
Professori, kasvatustiede, erityisesti kasvatuspsykologia
Itä-Suomen yliopisto
Puheenjohtaja, Lapset kertovat ja toimivat tutkija- ja kehittäjäverkosto
: www.edu.helsinki.fi/lapsetkertovat
Hallituksen jäsen, Lapsuudentutkimuksen seura: http://www.lapsuudentutkimus.fi/
Hallituksen jäsen, Pohjoismainen lastenkulttuurintutkimuksen verkosto, Nordic Child Culture Research-BIN-Norden: http://bin-norden.org/english/

S-posti: liisa.karlsson (at) uef.fi
Twitter:
https://twitter.com/KarlssonLiisa?lang=fi

Mainokset

Tietoja liisakarlsson

Professori, Itä-Suomen yliopisto, dosentti Helsingin yliopisto * Teen tutkimusta ja kehittämistyötä lapsuuden ja työyhteisöjen sekä osallisuuden näkökulmasta kasvatuksessa ja opetuksessa, työyhteisöissä ja kulttuurissa (lapsinäkökulmaisuus, tutkivat pienryhmät lapsilla ja aikuisilla, toimijuus, työn kehittäminen, käyttöteoriat, tutkimusmenetelmät, narratiivisuus, sadutusmenetelmä) * Lapset kertovat ja toimivat -verkoston (LKT) pj. * Lapsuudentutkimuksen seuran hallituksen jäsen * Nordic Child Culture Research (BIN-Norden), Pohjoismaisen lastenkulttuurin tutkijoiden verkoston johtoryhmässä http://blogs.helsinki.fi/kasvatuspsykologia/tutkimusarkisto/lapset-kertovat-hyvinvoinnistaan-kuka-kuuntelee-tellis/ www.edu.helsinki.fi/lapsetkertovat Katso tarkemmin: https://liisakarlsson.wordpress.com/
Kategoria(t): Dialogisuus, Hyvinvointi, Lapsen oikeudet, Lapsuus, Lasten näkemykset, Toimijuus ja osallisuus Avainsana(t): , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s