Nolot tytöt alusasuissa

VIERASBLOGGAAJANA Minna Ruckenstein

”Nehän on alusvaatteissa”, kymmenvuotias tyttö kommentoi Instagram-kuvaa. Kuvassa poseeraa neljä tyttöä pitsitopeissa ja kimaltelevissa alushousuissa. Kuvaan liitettyjen tägien mukaan nuorin tytöistä on Britanniasta ja kuusivuotias. Hänellä on kirkkaanpunaista huulipunaa ja suipistettu suu.

”Eikö niitä nolota?”, toinen kymmenvuotias puuskahtaa. ”Outoa ja jotenkin ahdistavaa”, hän jatkaa.

Jaan tyttöjen näkökulman: kuva on ahdistava. Ei jää epäselväksi, että valokuvaaja on tarkoituksellisesti asettanut tytöt miehisen katseen kohteeksi. Tytöt työntävät esiin huuliaan, lantioitaan ja olemattomia rintojaan. Kuvaa kommentoineen nuoren miehen mielestä tyttöjen hymyt ja punatut huulet on suunnattu pedofiileille: ”Sedät vie puistoon ja sex”.

Kuvaan liitetyistä linkeistä aukeaa yhteyksiä vaatefirmojen Instragram-tileille. Pienin tytöistä mainostaa äitinsä yritystä.

Kuvan jakanut tyttö – jonka päivityksiä kymmenvuotiaat aika ajoin katselevat – ihailee juuri tällaisia kuvia. Hän postaa itsestään samankaltaisia kuvia kaikille avoimelle tililleen. Kuvineen hän on todennäköisesti yksi seuratuimmista suomalaistytöistä: seuraajia on lähes 60 000.

Lapsinäkökulmasta tutkimusta tekevälle vähäpukeiset tytöt sosiaalisessa mediassa herättävät ristiriitaisia ajatuksia. Tutkimuksessa ehkä jopa vältellään aiheita, joissa lapset toistavat kaupallisen kulttuurin logiikkaa ja ovat julkituodusti osa naissukupuolen esineellistämisen perinnettä. Itse ainakin tunnistan tämän välttelyn. On mukavampaa keskittyä aiheisiin, joissa lasten toimijuus on lapsille ominaista, eikä jo heti ensisilmäyksellä räikeästi aikuisten maailman valtasuhteita toistavaa ja ihannoivaa.

Lapselle ominaista on nähdä tyttöjen pitsitoppikuvassa lapsia alusvaatteissa. Lapsinäkökulmasta kuva on nolo, koska on noloa esiintyä nettiin jaetuissa valokuvissa pelkissä pikkuhousuissa.

Kaikki tytöt eivät kuitenkaan näe kuvaa näin. He ihannoivat vähissä vaatteissa poseeraamista ja haluaisivat tehdä sitä itsekin. Melkein alastomana saa Instagram-seuraajia. Kun seuraajia on tarpeeksi, yritykset lähettävät lahjoja. Niitä voi sitten esitellä omissa kuvissa.

Näiden tyttöjen tekemisiä pitäisi lapsitutkimuksessa myös tuoda esille. Se kertoisi kuinka kaupallisen kulttuurin logiikka siirtyy sukupolvelta toiselle arjen käytännöissä. Tärkeää olisi myös avata yksityiskohtaisemmin aikuisten roolia näissä käytännöissä. Millaisia ihanteita ja tavoitteita äidit siirtävät tyttärilleen, kun he kannustavat tyttöjä esiintymään vähäpukeisina ja vahvasti meikattuina? Miten yrityksen markkinointiosastolla perustellaan tyttöjen valjastamista vertaismainontaan?

Äitejä on helppo syyllistää siitä, että he hyväksikäyttävät lapsiaan. Äidit ovat kuitenkin tyypillisesti henkeen ja vereen lastensa asialla. Omasta mielestään he voivat tukea tyttäriään siinä, mitä he haluavat ja mitä heidän kannattaa nykymaailmassa tehdä menestyäkseen. Instagramissa opetellaan myös työntekoa.

Lapset ovat aina mielellään leikkineet isompia kuin ovatkaan. Tämä leikki tapahtuu nyt julkisesti sosiaalisen median palveluissa. Pukuleikkejä ei leikitä vanhempien makuuhuoneissa tai ullakoilla vaan verkon loputtomassa kuvavirrassa.

Minna Ruckenstein

Kuluttajaekonomian dosentti, Helsingin yliopisto

(Joitakin yksityiskohtia on jätetty kertomatta tai muutettu lasten henkilöllisyyden suojaamiseksi.)

 

Mainokset

Tietoja johannaolli

Tarkastelen lasten maailmaa hoitotieteen, lapsuudentutkimuksen ja vammaistutkimuksen näkökulmista. Ja kyllä, joskus myös siitäkin näkökulmasta, mitä "oikeiden elävien lasten" kanssa touhuaminen herättää. Teen Turun yliopiston hoitotieteen laitoksella väitöskirjaa vammaisten lasten osallisuutta tukevasta hoitotyöstä. Lisätietoja löydät kuvan alla olevista linkeistä.
Kategoria(t): Lapset ja kuluttaminen, Lasten näkemykset, Leikki Avainsana(t): , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

3 vastausta artikkeliin: Nolot tytöt alusasuissa

  1. Sanna sanoo:

    Kiitos tästä kirjoituksesta! Kannustaisin lapsia ja nuoria kohtaavia aikuisia kuuntelemaan herkällä korvalla, miten alaikäiset suhtautuvat kirjoituksessa esitettyihin mikrojulkkiksiin ja millaiset henkilöbrändit heitä vetävät puoleensa. Kuuntelemalla ja keskustelemalla lasten ja nuorten kanssa erilaisista kulttuurisista ilmiöistä oppii todella paljon siitä, miten he ympäröivää mediakulttuuria jäsentävät. Kuten kirjoituksessakin todettiin, varauksettoman ihannoinnin sijaan monet lapset ja nuoret ovat myös kriittisiä erilaisia representaatioita kohtaan, eivätkä purematta niele erilaisissa kuvissa markkinoitua itsen esittämisen tapaa. Lämminhenkisissä keskusteluissa myös aikuinen voi kertoa, millaisilta erilaiset ilmiöt hänen silmissään näyttävät. Vaikka lapset ja aikuiset eivät jakaisikaan yhteneväistä näkemystä eri ilmiöistä, tärkeintä mielestäni kuitenkin on keskusteluyhteyden avoinna pitäminen.

    Tykkää

  2. Anne Leppänen sanoo:

    Kyllä vanhemman voisi syyllistää, kenet sitten?Tai herätellä ainakin. Edellyttäen että tietää, ja pienen lapsen kohdalla pitäisi tietää. Välinpitämättömyydestä nyt ainakin. Vai tukeeko vanhemman egoa kun lapsen kuvaa ihaillaan? Ihmettelen, että feministit eivät nosta enempää haloota pienten naisten riistosta.

    Tykkää

  3. Minna Ruckenstein sanoo:

    Kiitos kommenteista! Näin minäkin ajattelen, lapsia ja nuoria kuuntelemalla voi ymmärtää paremmin mitä he tavoittelevat ja samalla heitä voi ehkä hienovaraisesti ohjailla näkemään asiat muistakin kulmista. Vanhempien syyllistämisessä on se ongelma, että heitä syyllistetään niin monista eri asioista, ettei se välttämättä ole kovin tehokasta lasten tai äitien kannalta. Uudenlaisia kulutuskulttuurin piirteitä, esimerkiksi lasten käyttöä vertaismarkkinoinnissa, tunnetaan suhteellisen huonosti: haloon nostamisen kannalta on tärkeää viettää aikaa sosiaalisessa mediassa, jotta oppii näkemään mikä siinä on lapsia ja nuoria hyväksikäyttävää ja mikä ei. Rajat ovat häilyviä ja siksi tätä kenttää on vaikea hallita ja säädellä. Onko se lapsityötä, että lapsi saa yrityslahjoja some-esiintymistään?

    Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s