Leikin ensiaskeleet otetaan yhdessä aikuisen kanssa

Vierasbloggaajana Annukka Pursi

Leikki paikantuu maan ja veden rajapinnalle rantaviivaan ja on rantaan lyövien aaltojen lailla kokoajan liikkeessä. Maa elettynä elämänkertomuksena on muokkautuva leikin vaikutuksesta aivan niin kuin pienet kivet hiekkarannalla lähtevät aaltojen mukaan tai isot kalliot hioutuvat ajan kuluessa. Leikin merkityksellisyyteen kätkeytyy ote myös tulevaisuudesta, mahdollisuuksien merestä, joka lipuu kohti rantaa. Leikissä voi nähdä välähdyksenomaisesti menneen ja tulevan yhteyden merkityksellisyyden, sillä se on niiden välissä, tässä ja nyt.

Aikuisen ja lasten yhteinen leikki on parhaimmillaan vuorovaikutuksen sinfoniaa, jossa ihmisenä olemisen kokemuksellisuus soi kaikista kauneimmin – yhteisen ajattelun, tasavertaisuuden sekä elämäntarinoiden yhteen kietoutumisen hengessä. Tähän ajatukseen tiivistyy varhaiskasvatuksen alan pro gradu-tutkielmani – Leikki pedagogisina hetkinä taaperoryhmässä (2015). Alle 3-vuotiaiden lasten leikkiä tutkiessani lähdin ajatuksesta, että lasten kanssa leikkiessään myös aikuinen, lasten rinnalla, on ennen kaikkea kokeva, omaa elämäntarinaansa ilmaiseva ihminen. Aikuinen voi yrittää opettaa ja kasvattaa lapsia monella itsestään ulkoistetulla tavalla, mutta lopulta läsnä voi olla vain yhdellä tavalla ja leikki, jos mikä, vaatii syntyäkseen totaalista läsnäoloa.

Varhaiskasvatuksen tieteenalalla on vain vähän tutkimuksia, joissa tarkasteltaisiin pedagogisesti tavoiteltavaa aikuisroolia leikissä, saati määriteltäisiin leikkiminen aikuisen ammatilliseksi taidoksi. Tutkimuksin ei ole onnistuttu ratkaisemaan aikuisen roolia leikissä, eikä käsitteellistämään aikuisen pedagogista ajattelua riittävällä tarkkuudella. Halusin tarttua tähän tutkimukselliseen aukkoon alle 3-vuotiaiden taaperoiden näkökulmasta, sillä leikin vaappuvat ensiaskeleet ovat äärimmäisen merkityksellisessä asemassa lapsen tasapainoisen kasvun, kehityksen ja oppimisen tukemisessa.

Päiväkodissa kaikilla lapsilla tulisi olla oikeus saada kokemuksia laadukkaasta ja kehittävästä, hyvää yhteyttä vahvistavasta leikkivuorovaikutuksesta. Tutkimustulokseni vahvistavat, että pienten taaperoiden ryhmässä tämän saavuttaminen vaatii aikuisen aktiivista ja aloitteellista osallistumista leikkivuorovaikutukseen. Toisin sanoen aikuisen toimimista kaksoisroolissa – samaan aikaan sekä tasavertaisena leikkikaverina että vastuullisena aikuisena. Jos aikuinen väittää, ettei leikkiminen varhaiskasvatustyössä kuulu hänen työnkuvaansa ja jättää taaperot haahuilemaan oman onnensa nojaan päiväkodin vapaan leikin hetkillä, ollaan melkoisen kaukana lapsille hyvästä ja laadukkaasta varhaiskasvatuksesta. Asian äärellä voidaan toki kierrellä ja kaarrella kauniita ilmaisuja etsien, mutta pienten taaperoiden näkökulmasta tarkasteltuna leikkivuorovaikutusta karttava tai vieroksuva aikuinen ei yksinkertaisesti osaa tukea lapsen kehitystä nykytutkimuksen valossa laadukkaalla tavalla.

Lasten leikkiin liittymiseen ei tarvita lohikäärmeitä ja hurjaakin hurjempia juonen käänteitä. Ihan tavallisista asioista ja arjen harmaudesta voi löytyä kultaakin kalliimpi leikin siemen. Tutkimuksinkin on vahvistettu, että erityisesti pienten lasten kertomukset ovat monipuolisempia ja yksityiskohtaisempia, kun lapset kertovat arjen rutiineista ja tavanomaisista tapahtumista.

Opetus- ja kasvatustyössä kanssaleikkijän rooli on aikuiselle hyvinkin perusteltu ja muotoiltavissa jopa velvoitteeksi. Tämä kaikki sen vuoksi, että leikki on se linkki, jonka kautta elämänkertomustaan on mahdollisuus muokata niin, että elämisen pohjavire rakentuu hyvälle ololle, ilolle, avoimuudelle ja uteliaisuudelle. Mikä tärkeintä, leikkiessään lasten kanssa aikuinen voi oppia ymmärtämään lapsen kokemusta ja näkökulmaa kokonaisvaltaisemmin. Lisäksi leikkiminen antaa aineksia myös aikuisen oman ajattelun kehitykselle ja työhyvinvoinnille.

 

Kirjoittaja:

Annukka Pursi, lastentarhanopettaja, KM

annukka.pursi(at)helsinki.fi

Mainokset

Tietoja johannaolli

Tarkastelen lasten maailmaa hoitotieteen, lapsuudentutkimuksen ja vammaistutkimuksen näkökulmista. Ja kyllä, joskus myös siitäkin näkökulmasta, mitä "oikeiden elävien lasten" kanssa touhuaminen herättää. Teen Turun yliopiston hoitotieteen laitoksella väitöskirjaa vammaisten lasten osallisuutta tukevasta hoitotyöstä. Lisätietoja löydät kuvan alla olevista linkeistä.
Kategoria(t): Ammattikäytännöt, Leikki, Vuorovaikutus Avainsana(t): , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Yksi vastaus artikkeliin: Leikin ensiaskeleet otetaan yhdessä aikuisen kanssa

  1. Paluuviite: Ensin raivataan kaikki leikit | Lapsinäkökulma

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s