Lasten sanoin oppimisympäristöstä, osallisuudesta ja omistajuudesta

Pohdin taannoin uudistuvaa opetussuunnitelmaa ja koulun mahdollisuuksia luoda myönteisiä oppimisen tiloja. Tiloja, joissa oppilaan toimijuudelle annettaisiin sille kuuluva arvo ja mahdollisuudet kehittyä. Millainen oppimisympäristö sellainen sitten olisi? Sitä kysyimme lapsilta itseltään:


Koulu xx-xx-xx.

Tylsää siellä on aina.
Onneksi pääsen,
kohta yläasteelle.
Siellä ei ole tylsää.
       (tankaruno, tyttö, 12 v.)

 

Mukava ympäristö on hiljainen. Siellä on sohva, säkkituoleja ja raikas ilma. Se on lämmin ja tilava. Tila on värikäs ja rento. Lattialla on mattoja, ikkunoissa kivat verhot. Seinillä on kuvistöitä. Pitää olla monia, muokattavia työskentelypaikkoja, pehmoeläinkasoja ja joku oma paikka, vaikka pulpetti, naulakko tai laatikko, jota voi järjestellä ja tuunata. Kaverit ovat mukavia. Siellä on hyvä luokkahenki. Kukaan ei kiusaa.

Lisäksi kivaa on tehdä matikkaa, puuhata välkillä ja leikkiä kavereiden kanssa. Liikka- ja musatunnit ovat mukavia. Ympässä on kiva tehdä projekteja ja ratkoa ongelmia. Luovat työt ovat myös hyviä. Ryhmätyöt ovat hauskoja, vaikka aina ei jaksa puhua. Rakentelu ja tietokoneilu on eeppistä.


Vaikuttaa on saanut äänestämisen ja luokkakokousten kautta. Ollaan myös saatu opettaa muita, mutta ei vaikuttaa riittävästi sisältöihin.

Kurjaa olisi epäoikeudenmukaisuus ja kiusaaminen. Kylmyys, ahtaus ja likaisuus tekisivät koulusta ikävän. Tylsää olisi tehdä aina töitä yksin omassa luokassa. Parantaa voisi kouluruokaa, lämmitystä ja vessojen siisteyttä. Puhelinta pitäisi voida näpyttää aina ja sisällä käyttää hattua.


Koulu xx-xx-xx.

Kivaa siellä on aina,
opin sielläkin,
harrastusten lisäksi,
oppiminen on kivaa.
        (tankaruno, tyttö, 12 v)

 

 Timo Hirvonen
erityisopettaja
tohtorikoulutettava


Kyselystä:

Kaksi kolmannen ja kaksi kuudennen luokan oppilasta haastatteli 36:tta lasta luokilta 1-9. Oppilaat päättivät itse keitä haastattelivat. Lisäksi teetimme lyhyen kyselyn 26:lle 6.lk. oppilaalle. Osaa oppilaista tuntui rajoittavan valta-asetelma, sillä he suorastaan mykistyivät, kun heiltä kysyttiin koulun kehittämisestä. Osalle käsitteet olivat liian haastavia. Vastauksista tehtiin koonti, joka näkyy yllä. Tulokset ovat kuriositeetin asteella, eivätkä täytä tieteellisen tutkimuksen tunnusmerkkejä. =)

 

Tietoja Timo Hirvonen

- KM, luokanopettaja/erityisopettaja/erityisluokanopettaja - tohtorikoulutettava (sadutus erityisopetuksessa: lasten toiminnallisia tiloja) - osa-aikainen lastenkirjailija - kouluttaja / valmentaja
Kategoria(t): Hyvinvointi, koulu, Kuuntelu, Lasten näkemykset, Toimijuus ja osallisuus Avainsana(t): , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Yksi vastaus artikkeliin: Lasten sanoin oppimisympäristöstä, osallisuudesta ja omistajuudesta

  1. tuulius sanoo:

    Kiva juttu!

    Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s