Turboboosterit puutarhassa

Taloyhtiössä haluttiin keväällä istuttaa puita pihaan. Joku muistutti, että taloyhtiössä on paljon lapsia ja samalla epäili, onnistuuko ja kannattaako. Ne voivat leikkiensä huumassa kaataa taimet tai roikkuvat niissä. Niin oli käynyt jossain päin talon pihaa. Olisihan se kiva, mutta.

Mietimme, että voisimme ottaa lapset mukaan ja siten he kokisivat ehkä enemmän omakseen puiden kasvattamisen. Kaikki halukkaat lapset saivat valita, mitä puuta he alkavat suojella: Kirsikkapuu, Omenapuu 1 ja Omenapuu 2. He kävivät laittamassa nimensä listaan. Valinnoista käytiin myös keskustelua:

  • ”Ota kirsikkapuu, mäkin oon siinä.
  •  Me suojellaan omenapuu ykköstä –
  • ja me kakkosta.”

Jaettiin tehtäviä: kuopan kaivaminen, jätemaan pois kuljettaminen kottikärryillä, kivien heitteleminen kuopan pohjalle, juurien katkominen, yhdessä puun laittaminen kuoppaan, suorassa pitäminen, veden kaataminen kuoppaan, mullan kippaaminen kuoppaan ja maan tallaaminen. Kaikille riitti töitä.

Isommat lapset kirjoittivat huomautuskyltit muita asukkaita varten.  Puun oksaan laminoitiin suojelijoiden nimet tiedoksi kaikille. Mietittiin, mitä suojelu tarkoittaa: puiden pitää antaa rauhassa kasvaa. Lopuksi juotiin mehua ja syötiin keksejä. Aikaa vierähti ehkä hitusen pitempään kuin ilman lapsia, en ole varma siitä.

Seuraavana päivänä oli naapurini nähnyt kaksi tyttöä seisovan puun vieressä aika kauan aikaa. Toinen sanoi: ”Emmä enää jaksa suojella” ja juoksivat pois. Lapset ovat suojelleet puita: niihin ei ole koskettu kesän aikana. Puut  kasvavat komeina. Yhdessä puussa oli jo yksi kukkakin kukinta-aikaan. IMG_2168

Syksyn korvalla

Tänään, syyskuussa,  putsailin pihassa nurmikonreunoja ja vedin ruohotuppoja pois hiekasta. Pari tyttöä tuli siihen: ”Mitä sä teet?” Kerroin, että teen puutarhahommia. ”Mä haluun kans” sanoi toinen ja otti tomerasti työkalun käteensä ja alkoi repiä rikkaruohoja. ”Tää on rankkaa hommaa” sanoi 6-vuotias Hilma. Samalla kehkeytyi leikki: ”Toi koira olis hevonen ja sää oot meidän äiti.” Toinen ulkoilutti koiraani pitkin pihamaata ja välillä ratsasti sillä. Oli oikein rattoisaa.

Pari poikaa tuli koulusta. ”Mitä te teette?” Kohta pojat olivat hommissa mukana. Siinä sivussa eteni hevosleikki ja pojat olivat kohta leikisti myös minun poikiani.

”Mä keksin hyvä tekniikan” kertoi Kuutti. ” Kato, mä ensin lyön tällä täysillä niin että se irtoo ja sit mä käännän tän toisin päin ja sillä mä sen sitten hakkaan irti.” Pojat kantoivat täyden ämpärin yhdessä kompostiin. Välillä he olivat TURBO BUUSTEREITA, ja kun kysyin että mitä se on, niin he näyttivät miten nopeasti he toimivat. Siinä saivat rikkaruohot kyytiä. Sanoin, että kivaa, että tulitte hommiin mukaan.

”No täytyyhän meidän, kun me ollaan samassa taloyhtiössä” sanoi Roope.

IMG_3575

Olin luvannut antaa jotain makeaa palkaksi ja saattoihan se jonkin verran olla motivaattorina. Taskussani oli kolmea lajia karkkeja, niistä sai valita. Tunnin työstä riitti kaksi erilaista karkkia. Pienelläpä palkalla saatiin paljon aikaiseksi.

Mietin sitä nyt, että miksi se lasten mukaan ottaminen tuntuu usein ALUKSI hankalalta?

 

 

 

Tuula Stenius
kasvatusaineiden opettaja
Järvenpää

 

 

Tietoja Tuulius

Olen lastentarhanopettaja, montessoriohjaaja ja kasvatustieteen maisteri. Opetan lähihoitajaopiskelijoille kasvatusaineita. Minua kiinnostaa lasten oma kulttuuri. Teen innoissani väitöskirjaa Helsingin yliopistossa aiheenani "Pienten lasten huumori – tutkimus lasten tuottamasta huumorista ja sen vaikutuksista lapsiryhmässä".
Kategoria(t): Lapsuus, Lasten näkemykset, Toimijuus ja osallisuus, Uncategorized. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s