Monilajisia kohtaamisia

Päivä alkaa sillä, että yksi tutkimukseemme osallistujista syö toisen osallistujan. Syöminen on hidasta, toinen tulee niellyksi kokonaisena. Seuraamme jonkin aikaa syödyksi tulleen matkaa syöjän ruumiin sisällä. Huoneen toisella puolella toinen tutkimuksemme osallistuja on juuri synnyttänyt. Hän makoilee toisella puolen huonetta vauvoissaan kiinni ja nukkuu. Koitamme olla meluamatta, jotta emme häiritsisi heidän lepoaan. Osalta se onnistuu paremmin kuin toisilta. Varsinkin kattoparruilla istuskelevat osallistujat eivät tunnu välittävän tästä vaatimuksesta. He juttelevat kaikenlaista, mutta emme oikein saa puheesta selvää. He puhuvat meille vierasta kieltä. Keittiön vieressä taasen silitellään sylikkäin. Siliteltävä kurnuttaa vallan. Keittiötiloissa pilkotaan kasviksia. Kaksi osallistujista tepastelee ympäri tilaa peräkkäin. Erottamaton kaksikko. He väistävät juuri ruokailunsa aloittanutta. Tarjottimella on herkullisen näköinen salaattiateria. Jäämme Riikan kanssa tuijottamaan. Olen kuullut sanottavan, ettei saisi, mutta ei ruokailijaa näytä hetkauttavan. Hän kertoo kyllä, jos olemme liian lähellä ja olemme oppineet kuuntelemaan. Oikealla puolellamme polskitaan kylpyammeessa ja lämmitellään lämpölampun alla. Aika ajoin kuulemme surahduksen. Princess pitää huolta ilman kosteudesta.

Kasvihuone, joka on rakennettu peruskoulun sisään, on monilajinen yhdistelmä, joka on olemassa osin sattumalta, osin poliittisten linjausten johdosta. Vuosikymmeniä sitten silloinen biologian opettaja otti luokkaansa hoidettavaksi eläimiä, jotka eivät voineet syystä tai toisesta olla aiemmissa kodeissaan. Silloinen koulutarkastaja katsoi koulun tarvitsevan kasvihuoneen eläimille, joita oli jo ehtinyt kerääntyä aika joukko. Osa kasvihuoneen ylläpitokustannuksista hoidetaan positiivisen diskriminaation rahoituksella.

Eläimet ovat tulleet perheistä, joissa ei ole voitu heistä huolehtia tai ostettu lemmikaupasta. Kasvihuone on mahdollinen kiinniottamisen ja vangitsemisen sekä elämän kapallistamisen prosessien johdosta. Silti uutta elämää syntyy jatkuvasti. Moni on myös kuollut kasvihuoneella, tullut avatuksi biologian luokassa ja haudatuksi koulun takapihalle.

Kasvihuoneen eläimet ovat pedagogisia. Lapset ja nuoret – eläinten hoitajat – ovat käyneet kurssin, jonka myötä he ovat saaneet vastuulleen yhden eläimen hyvinvoinnista huolehtimisen. Omistautuneimmilla nuorilla on hoidettavanaan useita eläimiä. Osa heistä toimii myös eläinkerhon ohjaajina pienemmille. Aikuisia ei juurikaan kasvihuoneella näy. Suurimman osan päivästä ainoat aikuiset kasvihuoneella olemme me tutkijat.

Kasvihuone on monella tapaa keinotekoinen elinympäristö. Kasvihuone tarvitsee myös arkista yhteistyötä ollakseen olemassa. Se on näiden eläinten koti. Se on myös toinen koti monille nuorista: he tulevat kouluun ensimmäisinä ja lähtevät viimeisinä. He viettävät oppitunteja edeltävän, niiden välisen ja koulupäivän jälkeisen ajan kasvihuoneella toistensa ja eläinten kanssa touhuten ja myös unelmoiden ja toisinaan kinastellen. Toisinaan eläinten hoito on teknistä ja rutinoitua, toisinaan eläinten kanssa jutellaan – heitä tervehditään ja hyvästellään, heille kerrotaan, kuinka ihania he ovat – eläimiä pidetään herkästi ja toisinaan heitä pidetään kuin leluja. Ei ole tavatonta, että eläimet purevat. Ruumiiden virittyminen toisilleen vie aikaa.

Eläimet eivät ole ainoastaan pedagogisia. Ne ovat lapsille myös kumppaneita, joiden kanssa eletään, iloitaan, surutaan, hengaillaan ja enemmän. Affektit tarttuvat myös meihin tutkijoihin. Tullessamme kasvihuoneelle, käymme katsomassa, mitä Lakulle, Sällille, Mimmille, Coffee Princessille, Lululle, Taigalle ja Tundralle ja monille muille kuuluu. Monia tervehdimme häkkien läpi.

Huomaamme Riikan kanssa hidastuvamme ja unohtavamme tehokkuuden. Ilma on erilaista hengittää kuin ulkona. Tuoksut ovat erilaisia. Kilpikonnien uima-altaan veden solina kutsuu kilpikonnaistumaan. Eläinkäänne (ja kasvihuonekäänne) tapahtuu meissä hiljalleen ja hiljalleen eläimet eivät ole enää lajityypillisiä toisia. Tulemme uteliaiksi vierailijoiksi, joille on jatkuvasti tapahtumaisillaan jotain uutta. Tulemme kasvihuone-ihmisiksi, jotka eivät voi asettaa itseään ulkopuolelle. Ja tulemme kriittisiksi muistaessamme, ettei kasvihuoneen olemassaolo ole ongelmatonta, sen tuodessa yhteen epäoikeudenmukaisuuden historioita. Eettiset kysymykset materialisoituvat myös jokaisessa kohtaamisessa erikseen.

Ihmiset, eläimet ja koneet sekä myös mikrobit osallistuvat toistensa elämiin tässä trooppisessa paikassa. Emme löydä kasvihuoneelta ’luonnollista’ eläintä tai lasta. Löydämme sieltä luontokulttuureja, jonka pulppuamiseen osallistujat eivät ole ainoastaan ihmisiä. Kasvihuone ja siellä materialisoituvat lasten ja eläinten suhteet eivät myöskään ole pelkästään diskursiivisia. Osin siksi kasvihuoneen luotokulttuurit eivät helposti antaudu kielelle.

 

Maisa does the noise ”koot-kot-kot-kot-kot” repeatedly and walks backwards

rooster and hen are following her

she leads them to where there are seeds for them

I admire it asking,

how does she know how to do it

those who take care of them have taught that

when you say ’koot-kot-kot-kot-kot’ they may start to follow,

then one should lead them to food,

because they themselves may not know their way there”

It is sort of playing,

but what interestes me now is the way they dance

 

I sit down to write and Maisa still continues kot-kotting with the birds.

She is attuning to the sounds

that her body can do to communicate with the birds

in the greenhouse space

she is attuning to the movement

keeping a distance, strutting with her feet, her body bent down a little

walking differently than she usually does

Playing follow the leader,

but those espected to follow are not always doing it.

Did you start to feel like a rooster of a hen when you attracted them?

Did you start to walk like them?”

Laughing she says

I don’t know.”

 

Tuure Tammi (ja Riikka Hohti)

tutkijatohtori

Kasvatustieteiden tiedekunta

Oulun yliopisto

Mainokset
Kategoria(t): koulu, Lapsuus, monilajisuus, Nuoret, Ympäristöt Avainsana(t): , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

w

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s