Ilmapiiri on läsnä kaikkialla

”Meillä on vihainen Pässi jonka nimi on Iivari. Kerran isä päästi lampaat ulos hakaan, ja me kaikki menimme sinne ruokkimaan Pontusta. Mutta kun hän näki Iivarin keskellä lammaslaumaa, minä sanoin:
Minä en uskalla mennä hakaan, kun Iivari on siellä.
– Minä uskallan, sanoi Saku.

– Anna tuttipullo minulle! (Saku)
Ja sitten hän kiipesi aidan yli. Silloin Iivari tuli häntä vastaan vihaisen näköisenä.
– Älä luule, että minä pelkään sinua, Saku sanoi.
Ja samassa hän kääntyi ja pinkaisi pakoon minkä kintuistaan pääsi ja Iivari perässä. Saku pääsi viime tipassa aidan yli ja Iivari puski aitaa niin että rysähti.
– Älä luule, että minä pelkään sinua, sanoi taas Saku.
– Et ainakaan tällä puolen aitaa, ilkkui Naku.”
(Astrid Lindgren, Melukylän kevät)

Yllä olevassa kirjan otteessa Melukylän lapset ovat menossa ruokkimaan karitsaa, Pontusta. Aitaukseen on kuitenkin eksynyt vihainen Iivari-Pässi, joka hankaloittaa tehtävää. Kertoja Liisa toteaa, ettei hän uskalla mennä hakaan ollenkaan. Saku taas uhoaa uskaltavansa, mutta yritys epäonnistuu, kun Iivari alkaa puskea. Kun Saku on päässyt turvaan, hän uhoaa uudelleen rohkeuttaan veljensä Nakun ilkkuessa. Minkälainen ilmapiiri tilanteessa on? Iloinen, surullinen, jännittynyt, pelokas, urhea, varautunut? Lapset suhtautuvat ja reagoivat tilanteeseen eri tavoin ja kukin tuo tilanteeseen oman historiansa ja tunnetilansa. Liisa on arka, Saku haluaa olla rohkea ja Naku ivailee. Ilmapiiriä voi tarkastella, vaikka sitä ei sanallistettaisi. Kirjan otteessa ilmapiiriä voisi kuvailla esimerkiksi uhmakkaaksi, jännittyneeksi, uskaliaaksi tai ivalliseksi.

Ilmapiiri on sanaton voimakenttä, johon kaikki tilanteessa olevat yksilöt vaikuttavat. (Stewart, 2010). Ilmapiiri muuttuu yksilöiden saapuessa, poistuessa sekä myös yksilöiden orientaatioiden mukaisesti. Se on prosessi, joka muovautuu jatkuvasti ajan ja kontekstin mukaisesti. Kun tarkastellaan ilmapiiriä, tarkastellaan useita tekijöitä, jotka ovat vuorovaikuttavat toistensa kanssa. (Stewart, 2010.) Ilmapiiri on aistittava jännite, jonka voi havaita kaikissa tilanteissa.

Koulussa ja luokassa ilmapiiri vaikuttaa kouluviihtyvyyteen. Opettajien tehtävä on luoda raamit positiiviselle ja kannustavalle ilmapiirille. Luokassa ilmapiiriin vaikuttavat opettajan lisäksi oppilaat, joten jokainen luokan jäsen vaikuttaa ilmapiirin luonteeseen. Tuore Kouluterveyskysely (2021) tarkasteli 4. ja 5. luokkalaisten oppilaiden elämää. Kyselyn mukaan oppilaat viihtyivät enemmän toistensa seurassa kuin aiemmalla mittauskerralla 2019. Opettajat olivat oppilaiden mielestä myös kiinnostuneempia heidän kuulumisistaan kuin kaksi vuotta aikaisemmin. Nämä kaksi tekijää kertovat jotakin koulujen ilmapiiristä. Positiivinen ilmapiiri kannustaa yhdessäoloon, jolloin yhteisön jäsenet viihtyvät toistensa seurassa. Kannustava ilmapiiri oppilaiden ja opettajan välillä luo turvallisuuden ja välittämisen kokemuksia oppilaille.

Vaikka oppilaiden yhdessäolo ja opettajien kiinnostus oppilaita kohtaan lisääntyi, on kouluviihtyvyydessä sekä positiivisen ja kannustavan ilmapiirin luomisessa tekemistä. Kyselyssä oppilaiden yksinäisyyden tunne kasvoi ja tyytyväisyys elämään laski. Myös osallisuus ja osallistuminen kouluyhteisössä laskivat. (Kouluterveyskysely, 2021.) Ilmapiiri on kiinnostava aihe, jonka läsnäolo on meille tuttua, mutta toisinaan emme tule pohtineeksi sen luonnetta tai miten itse voimme vaikuttaa ilmapiiriin. Yhteisön ilmapiiriin vaikuttavat kaikki sen jäsenet, joten ilmapiirin tunnistamisesta ja aktiivisesta käsittelystä on hyötyä koko yhteisölle.

Liisan, Sakun ja Nakun yritys syöttää Pontusta ei onnistunut, mutta myöhemmin lasten isä tuli avuksi ja Pontus sai ruokansa. Syöttämisen jälkeen Naku jatkoi Sakun ilkkumista ja poikien välillä alkoi rohkeuskisa. Ilmapiiri jatkoi muovautumistaan.

” — Naku sanoi Sakulle:
Et sinä ole kovinkaan rohkea!
– Varmasti olen, intti Saku.
Ja sitten pojat rupesivat kilpailemaan, kuka oli rohkein.”
(Astrid Lindgren, Melukylän kevät)


Satu Vasenius

Tohtorikoulutettava ja luokanopettaja, KM

Helsingin yliopisto

satu.vasenius@helsinki.fi


Lähteet:

Kouluterveyskysely (2021). https://thl.fi/fi/tutkimus-ja-kehittaminen/tutkimukset-ja-hankkeet/kouluterveyskysely/kouluterveyskyselyn-tulokset#alueittain

Stewart, K. (2010). Atmospheric attunements. Environment and Planning D: Society and space29(3), 445-453.

Kategoria(t): Hyvinvointi, koulu, Lapsuus, Toimijuus ja osallisuus, Vuorovaikutus Avainsana(t): . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Yksi vastaus artikkeliin: Ilmapiiri on läsnä kaikkialla

  1. Tuulius sanoo:

    Ihana kirjoitus!

    Liked by 1 henkilö

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s