Tutkimusjuttuja

Eskarilaiset ovat aamupiirissä. Juttu luistaa. On lasten vuoro kertoa omia kuulumisiaan. Nyt ei ole mitään aihetta vaan saa kertoa, mitä itse haluaa. Laitan tabletin videoimaan tuolille. ”Sä videoit, että sä muistat, mitä täällä tapahtuu”, tietää Veera. Alamme juttelemaan tutkimuksen tekemisestä ja lapset tietävät, että olen tekemässä kirjaa. ”Etkö sä voisi tehdä elokuvankin?” kysyy Maija.

Tarkoituksenani on saada lapset kanssatutkijoikseni tuottamaan tutkimusaineistoa. Ajattelen, että lasten kokemuksilla päiväkodin arjesta on tärkeä merkitys, kun tutkin lasten mahdollisuutta osallistua päiväkodin toiminnan suunnitteluun ja toteutukseen. Tutkimushommaa on tehty yhdessä vuosi sitten ja viime keväänä, joten se on osittain lapsille tuttua. Silloin lapset pitivät omia päiväkotikirjojaan ja heitä sadutettiin. Nyt mukana on kuitenkin uusia lapsia, joille tutkimuksen tekeminen ei ole tuttua. Kerron työstäni ja siitä, että olen kiinnostunut kertomaan muille ihmisille, millaista päiväkodissa on. Kysyn lapsilta, kenellä heidän mielestään on tietoa päiväkodin elämästä. ”Aikuisilla”, vastaa Joona samantien. Kysyn, olisiko muilla tietoa. ”Sulla”, sanoo Väinö. Näin on – minä ja aikuiset tiedämme aika paljon, mutta emme kaikkea. Kysyn, vieläkö olisi muita, jotka tietävät päiväkodin elämästä. ”Vanhemmat”, sanoo Salla ilahtuneena omasta nokkeluudestaan. Juttelemme hetken lasten näkemyksistä. Tietävätkö vanhemmat tosiaan? Veera osaa jäsentää asiaa niin, että vanhemmat tietävät sen, mitä heille kerrotaan. He eivät ole päiväkodissa. Jatkamme siis pohdintoja. Ohjaan keskustelua ja kysyn, olisiko päiväkodissa vielä joku, joka elää tätä päiväkodin elämää ihan joka päivä. ”No, me lapset”, oivaltaa Valtteri. Kysyn, onko heillä tietoa päiväkodin arjesta? ”Joo”, kaikki vastaavat yhteen ääneen silmät kirkkaina. Kerron olevani samaa mieltä. Minunkin mielestäni he tietävät erinomaisesti päiväkodin elämästä. Niin paljon, että minä tarvitsisin heidän apuaan tutkimuksen tekemisessä. Minulla on heti yksitoista innostunutta tutkimuskaveria. Inka käy välillä pyörähtämässä tabletin edessä ja joku supattaa kaverin korvaan. Pääosin kaikki keskittyvät keskusteluun. Innostuneisuus on kohonnut Valtterin oivalluksen myötä.

Seuraavaksi ryhdymme miettimään, miten lasten ajatukset ja kokemukset saadaan tallennettua tutkimusta varten. ”Me kerrotaan sulle ja sä kirjoitat ylös.” ”Mekin voidaan videoida.” ”Jos olis kamera, niin me voitais ottaa kuvia.” ”Ja voisko silleen ihan oikeesti tutkia ja katsoa, mitä ympärillä tapahtuu ja sit kertoa sulle, mitä on nähny?” Olen pakahtua onnesta. Onneksi en esitellyt alkuperäisen suunnitelmani mukaisesti tutkimusmenetelmiä lapsille vaan pidin suuni kiinni. Hehän keksivät menetelmät itse. Seuraavaksi jokainen saa kertoa, miten haluaa lähteä tutkimusaineistoa keräämään. Kaikille ei riitä välineitä yhtä aikaa, joten ehdotan vielä piirtämistä ja sadutusta, jota on helppo tehdä kenen tahansa aikuisen kanssa pitkin päivää tai odotellessa kameroiden ja tabletin vapautumista. Katsomme vielä yhdessä videoidun keskustelumme. Kaikkia naurattaa Inkan pyörähtely lähellä tablettia. Myös Väinön valuminen penkiltä lattialle naurattaa.

Video päättyy ja lapset lähtevät liikkeelle. Minä käyn laitteiden toiminnan lasten kanssa läpi ja jään pitämään tukikohtaa eskaritilaan. Pari lasta pelaa lautapeliä tabletin vapautumista odotellessaan. Inka, Maija, Saara ja Anton haluavat piirtää päiväkodin kivoista jutuista. Veera tulee luokseni ja toivoo, että voisi olla tietty tutkimuspäivä, jotta tutkiminen ei unohtuisi muiden juttujen takia. Pidän ideaa hyvänä. Pohdin ääneen, mikä päivä voisi olla hyvä. Sanon, etten ole perjantaisin päiväkodilla. Veera tarttuu lauseeseeni ja toteaa: ”Sittenhän se olis hyvä. Jos sä et oo paikalla, niin me voidaan tutkia, mitä täällä tapahtuu.”

Kaikkien lasten nimet on muutettu.

 

Elina Weckström

tohtorikoulutettava, Itä-Suomen yliopisto

 

Tietoja Elina Weckström

Kiinnostuksenkohteitani ovat sosiaalisesti kestävä osallisuuden toimintakulttuuri ja siihen liittyvä ihmisten välinen dialogi. Vuorovaikutusta tarkasteltaessa minua kiinnostavat erityisesti ihmisten tapa kohdata toiset ja luoda vastavuoroista toimintaa. Olen koulutukseltani varhaiskasvatuksen opettaja ja kasvatustieteen tohtori. Toimin sivutoimisesti kouluttajana, konsulttina ja luennoitsijana. Päätyönäni olen erikoistutkijana lapsiasiavaltuutetun toimistossa ja teen kansalliseen lapsistrategiaan liittyviä selvityksiä saamelais- ja romanilasten hyvinvoinnista ja oikeuksien toteutumisesta. Somessa löydät minut seuraavasti: Twitter: @elina_weckstrom www.linkedin.com/in/elinaw https://lapsinakokulma.wordpress.com/author/elinaweckstrom/
Kategoria(t): Lasten näkemykset, Toimijuus ja osallisuus, Vuorovaikutus Avainsana(t): , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

6 vastausta artikkeliin: Tutkimusjuttuja

  1. Kati Honkanen sanoo:

    Tuula kysyi blogin edellisessä jutussa, mikä on nykyään paremmin kuin ennen ja kannusti meitä huomaamaan kaiken hyvän ja kauniin ympärillämme. Elina, tämä sinun kurjoituksesi esittelee roppakaupalla hyviä asioita. Lapset ovat varmasti aina olleet yhtä viisaita, mutta nykypäivänä monissa päiväkodeissa on valtavasti osaamista mahdollistaa lapsen ajatusten, ideoiden ja osallisuuden toteutumista. Tulin tästä kirjoituksesta ihan valtavan hyvälle mielelle. Kiitos!

    Liked by 1 henkilö

  2. Elina Weckström sanoo:

    Kiitos Kati palautteestasi! Minullekin tuo hetki toi monta oivalluksen kokemusta. Lapset elävät tässä ja nyt ja hetkiin on tartuttava juuri nyt.

    Liked by 1 henkilö

  3. johannaolli sanoo:

    Tämä on huikean hieno kuvaus siitä, mitä tapahtuu, kun aikuinen malttaa pysähtyä kuuntelemaan. Mutta onpa pysäyttävää huomata, että jo noin pienillä lapsilla on käsitys, että ”tieto” on jotain sellaista, jota on ensisijaisesti aikuisilla. Luulin, että vain aikuiset luulisivat näin… Mutta onneksi sun tutkimuksesi, Elina, tulee tätäkin harhaluuloa horjuttamaan sekä lasten että aikuisten mielissä! Tosi hienoa saada kuulla tutkimusprosessin vaiheista jo nyt, eikä vasta sitten joskus julkaisuiden valmistuttua.

    Liked by 1 henkilö

    • Elina Weckström sanoo:

      Kiitos palautteesta ja kannustuksesta johannaolli. Itsekin hieman hätkähdin tuota lasten ajatusta tiedon omistajuudesta. Meillä lapsinäkökulmatutkijoilla on vielä paljon työsarkaa edessä :-).

      Tykkää

  4. Paluuviite: “Kattokaas, kyllä mä tiedän mun elämästä” | Lapsinäkökulma

  5. Paluuviite: Sukellus aineistoon – vielä kerran | Lapsinäkökulma

Jätä kommentti