Iästä ja ihmisyydestä

Keskustelu Whatsapp -ryhmässä:

17v.: Tässä teille päivän tietoisku: Psykologian määritelmien mukaan nuori aikuinen on 20-40v.

42v.: Hmm… Mikähän on 18-19-vuotiaan ”karsina” sitten? Nuori vai teini vai varhaisaikuinen?

17v.: Teini ei ole tieteellinen sana. 15-19 on myöhäisnuoruus

42v.: Eikös jo 13-vuotias ole teini (en: teenager)

17v.: ThirTEEN Tavallaa Se on taas varhaisnuoruus

38v.: Milloin alkaa varhaisnuoruus?

17v.: Ootas12-15 on varhaisnuoruus

14v.: LOPETTAKAA MÄ OON AINAKIN IHAN IHMINEN

17v.: Ihminen joo mutta olet nuori niin ku mä

48v.: Ja mä oon vähintäänkin nuorekas

17v.: Olet keski-ikäinen. Terveisin tieteelliset faktat

48v.: Omasta mielestä kuitenkin nuori ja vähintäänkin nuorekas. Hyvää keskustelua.

70v.: Joo, mikähän on meidän luokka ja lahko?

17v.: Te kuulutte vanhuuteen

70v.: Ja viisauteen.

17v.: Siitä ei ollut tunnilla puhetta

 

IMG_7054

P.S. Nuorisolain mukaan nuoria ovat alle 29-vuotiaat. Lapsen oikeuksien sopimuksessa lapsella tarkoitetaan jokaista alle 18-vuotiasta henkilöä, ellei lapseen soveltuvien lakien mukaan täysi-ikäisyyttä saavuteta aikaisemmin. Ikävaiheita on pohdittu myös tutkimuksissa. Esimerkiksi Honkanen, Poikolainen ja Karlsson (2017) kysyivät lapsilta ja nuorilta itseltään, milloin nuoruus alkaa ja lapsuus loppuu. Vastaukseksi he saivat kuulla, että alle 13-vuotiaat ovat lapsia ja tätä vanhemmat ovat nuoria taas. Samankaltaisen tuloksen saivat Myllyniemi ja Berg (2014) Nuorten vapaa-ajan tutkimuksessaan.

 

Elina Weckström (Tohtorikoulutettava, Itä-Suomen yliopisto, Päiväkodin johtaja)

 

Lue lisää:

Honkanen, K. & Poikolainen, J. & Karlsson, L. (2017). Children and young people as co-researchers – Researching subjective well-being in residential area with visual and verbal methods.  Children´s Geographies. http://dx.doi.org/10.1080/14733285.2017.1344769

Myllyniemi, S. & Berg, P. (2014). Nuoria liikkeellä! Nuorten vapaa-aikatutkimus 2013. https://tietoanuorista.fi/wpcontent/uploads/2013/08/Nuoria_liikkeell%C3%A4_Julkaisu_Nettiversio_korjattu.pdf

Nuorisolaki: https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2016/20161285

YK:n lapsen oikeuksien sopimus: https://www.unicef.fi/lapsen-oikeudet/sopimus-kokonaisuudessaan/

Tietoja Elina Weckström

Kiinnostuksenkohteitani ovat sosiaalisesti kestävä osallisuuden toimintakulttuuri ja siihen liittyvä ihmisten välinen dialogi. Vuorovaikutusta tarkasteltaessa minua kiinnostavat erityisesti ihmisten tapa kohdata toiset ja luoda vastavuoroista toimintaa. Olen koulutukseltani varhaiskasvatuksen opettaja ja kasvatustieteen tohtori. Toimin sivutoimisesti kouluttajana, konsulttina ja luennoitsijana. Päätyönäni olen erikoistutkijana lapsiasiavaltuutetun toimistossa ja teen kansalliseen lapsistrategiaan liittyviä selvityksiä saamelais- ja romanilasten hyvinvoinnista ja oikeuksien toteutumisesta. Somessa löydät minut seuraavasti: Twitter: @elina_weckstrom www.linkedin.com/in/elinaw https://lapsinakokulma.wordpress.com/author/elinaweckstrom/
Kategoria(t): Ikä, Kokemus, Nuoret, Uncategorized Avainsana(t): , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

6 vastausta artikkeliin: Iästä ja ihmisyydestä

  1. Oivallista whatsapp-keskustelua! Eilen kuuntelin ratikassa noin 13-vuotiaiden nuorten keskustelua, ja heillä oli mielettömän hienoja pohdintoja elämästä. He mm. miettivät, miksi aikuiset aina sanovat ”Voi, kun sä olet kasvanut!” Yhden mielestä se oli todella raivostuttavaa, toisen nuoren mielestä se oli ärsyttävää, mutta ihan ymmärrettävää ja epäili, että itsekin aikuisena sanoo samalla tavalla, vaikka tietää sen ärsyttävän. Oli niin virkistävää kuunnella nuorten keskustelua!

    Liked by 1 henkilö

  2. Pohdinta on oivallista. Lapsuus, nuoruus, aikuisuus, keskiikäisyys, seniori, vanhuus…. 16-vuotias ja 16-vuotias voivat suurestikin erota toisistan, eri tilanteissa ja eri toimintaympäristöissä olemme erilaisaia. 16-vuotias ja 26-vuotias voivat olla lähdempänä toisiaan kuin toinen 16-vuotias. Ikään sidotut määritelmät ovat niin moninaisia silloin, kun ne liitetään kokemukseen omasta itsestä. Kannatan tuota ihminen-määritelmää. Asiakirjoissa ja tutkimuksessa joudutaan kuitenkin kategorisoimaan, jotta helpotetaan asioiden yhteistä käsittelyä.

    Liked by 1 henkilö

    • Elina Weckström sanoo:

      Aika usein kuulen lasten puhuvan lapsista ja ihmisistä tarkoittaen ihmisillä aikuisia. Toivon, että omassa työssäni saan vahvistettua lasten ajatuksia siitä, että hekin ovat ihmisiä. Tuo on totta, mitä kirjoitat iän kokemisesta ja iän tuomista velvoitteista. Itse olen aloittanut lasten tanssiryhmän ohjaamisen 15-vuotiaana. Kotona olin lapsi ja ohjaamieni lasten silmissä aikuinen. Koin tuolloin todella mukavaksi roolien, vastuun ja vapauden vaihtelun tilanteiden mukaan.

      Liked by 1 henkilö

      • johannaolli sanoo:

        Joo, mä tästä lapsia vai ihmisiä -teemasta taannoin bloggasinkin: https://lapsinakokulma.wordpress.com/2015/11/19/lapsille-vai-ihmisille/

        Miten tärkeetä oliskaan toi, mitä sanot, että vahvistaa (sekä lapsille että aikuisille) tajua siitä, että lapsetkin ovat ihmisiä. Lasten ja nuorten tutkimusetiikkaan perehtyessäni olen törmännyt käsityksiin, että esimerkiksi käsite ”lapsikeskeiset menetelmät” (ja kaikki muukin lapsi-alkuinen) pitäisi korvata esimerkiksi ihmiskeskeisillä (esim. Punch, Samantha. 2002. Research with children. The same or different from research with adults? Childhood 9 (3), 321–341.). Siinä kuitenkin menevät musta puurot ja vellit sekaisin. Ei se, että kaikki olemme ihmisiä, tarkoita, että olemme kaikki kaikilta osin samanlaisia. Ja jos lapsia arvostetaan, ei lapsialkuisia termejä tarvitse pitää alentavina.

        Hienoa tietysti, jos joskus maailmanlaajuisesti pääsemme sinne asti, että kun sanotaan ihminen, kaikki automaattisesti ymmärtävät sen tarkoittavan kaiken ikäisiä, kaiken sukupuolisia, kaiken värisiä, vammaisia, vammattomia jne. Mutta niin kauan kuin niin ei ole, täytyy alistetussa asemassa olevia nostaa erikseen esiin termienkin avulla. Ei kai johonkin ”luokkaan ja lahkoon” kuulumisessa olisi ongelmaa, jos ymmärrettäisiin, että a) kaikki ovat yhtä arvokkaita ja yhtä paljon ihmisiä, kuuluivatpa mihin tahansa ja b) että ”luokkien ja lahkojen” sisällä on yhtä paljon variaatiota (tai jopa enemmänkin) kuin niiden välillä.

        Liked by 1 henkilö

  3. Elina Weckström sanoo:

    Kiitos kommentistasi ja pohdinnastasi Johanna! Työmme avulla saamme toivottavasti piilossa olevaa näkyväksi ja hiljaista äänekkääksi.

    Liked by 1 henkilö

Jätä kommentti