Lapsinäkökulmaisia tapahtumia

Lapsinäkökulmaisen tutkimuksen metodologiaa ja käytäntöjä.

Seminaari Helsingin Tieteiden talolla perjantaina 2.11. 2018

Tiedot tarkentuvat lähempänä ajankohtaa.

(Yhteistyössä Lapsuudentutkimuksen seuran kanssa.)

 

 

Riikka Hohdin väitöstilaisuus

Classroom matters: Research with children as entanglement

KM, MuM Riikka Hohti väittelee 4.5.2016 kello 12 Helsingin yliopiston käyttäytymistieteellisessä tiedekunnassa aiheesta ”Classroom matters: Research with children as entanglement”. Väitöstilaisuus järjestetään osoitteessa Päärakennus, pieni juhlasali, Fabianinkatu 33, 4. krs..Vastaväittäjänä on professori Jayne Osgood, Middlesex University, Lontoo, ja kustoksena on professori Kirsti Lonka.Väitöskirja julkaistaan sarjassa Opettajankoulutuslaitos, julkaisuja.Väitöskirja on myös elektroninen julkaisu ja luettavissa E-thesis -palvelussa (sisältää suomenkielisen tiivistelmän).

Väittelijän yhteystiedot:
Riikka Hohti

riikka.hohti@helsinki.fi

Lähde

 

******

VII Conference on Childhood Studies on 6 – 8 June 2016 in Turku

Konferenssissa lapsinäkökulmatutkijoiden yhteinen symposium tiistaina 7.6. klo 13:00

”STUDIES OF CHILD PERSPECTIVE – CONNECTING TRENDS AND OPEN QUESTIONS”

Minna Lähteenmäki & Liisa Karlsson: Where is my home? Well-being aspects in asylum-seeking children’s stories
Kati Honkanen & Jaana Poikolainen: Subjective residential experiences and well-being environments from the perspective of a child and young
Johanna Olli: Nonverbal children and child perspective studies
Riikka Hohti, Minna Ruckenstein & Katariina Stenberg: ‘Put your mobile phones away, please’ – a nomadic study on child-digital device-assemblages in classroom
Tuure Tammi:  Are there politics in hybrid childhoods? Experimenting with children’s entanglements in mold school.

Lisätietoa konferenssista  kotisivuilta ja Twitteristä.

 

*****

Aiemmat tapahtumat:

Lapsinäkökulmainen tutkimus, mitä kuuluu?

Yleisölle avoin ja maksuton seminaari

keskiviikkona 13.5.2015 klo 10.00-12.15      

Siltavuorenpenger 5A , sh K113, Helsinki

Aihetunniste Twitterissä: #LNtutk

Seminaaria voi seurata omalta tietokoneelta tästä linkistä:

https://connectpro.helsinki.fi/okl_hohti/

Oheisesta linkistä saa yhteyden seminaaritilaan adobe connect pro -ohjelman kautta. Yhteys avataan noin 20 minuuttia ennen tilaisuuden alkua. Osallistujien kannattaa sulkea näkymästään kaikki muut ikkunat ja suurentaa seminaaritilasta lähetettävä kuva. Kuulokkeilla kuunteleminen on suositeltavaa. Huomioittehan, että etäyhteys on riskialtis, ja äänen ja kuvan laatua ei voida taata.

Olet myös tervetullut paikan päälle osoitteeseen: Opettajankoulutuslaitos, Siltavuorenpenger 5A, Helsinki, seminaaritila K113

Seminaariosallistuminen ja essee voi toimia korvaavana tehtävänä. Keskustele asiasta opettajasi kanssa.

Seminaarin esityksissä aihepiireinä muun muassa:
* päiväkoti ja hyvinvointi
* lasten tekemät havainnot koululuokasta
* vammaiset lapset ja leikki
* lasten ja ikäihmisten yhteinen toiminta
* lapsi kansalaisena ja homekoulukamppailu

Ohjelmassa myös kommentteja ja keskustelua.

OHJELMA

10.00 Tervetulosanat Liisa Karlsson ja Lapsinäkökulmainen tutkijaryhmä

10.15 TtM, sh, tohtorikoulutettava Johanna Olli (Turun yliopisto): Leikki lapsen ja ammattilaisen kohtaamisen paikkana

Leikki on lapselle luontainen toimintamuoto ja vuorovaikutustapa. Miten ammattilaiset osaavat kohdata lapsen leikissä? Miten leikissä näkyy lapsinäkökulmaisuus tai ammattilaislähtöisyys? Oman tutkimukseni kontekstina on lastenneurologinen osasto ja toimijoina sairaanhoitajat sekä leikki-ikäiset lapset, joilla on erilaisia kehityksen variaatioita.

10.30 KK Elina Weckström (Helsingin yliopisto): Lapset ja ikäihmiset toiminnan arvioijina

Ilonhetkiä lasten ja ikäihmisten yhteisessä kerhotoiminnassa. Lapset ja ikäihmiset havainnoivat kerhon toimintaa pitämällä päiväkirjaa. Lisäksi he ottavat valokuvia, piirtävät ja kertovat yhteisessä toiminnassa iloa tuottavista asioista. Tutkimukseni kontekstina on Koko Suomi leikkii -hankkeen Terhokerhot ja niihin osallistuvat lapset ja ikäihmiset.

10.45 Kommenttipuheenvuoro, KM Jaakko Hilppö ja keskustelua

11.55 KM (LO), tohtorikoulutettava Tuure Tammi (Helsingin yliopisto): Homekoulukamppailut ja lapsuus

Viime aikoina koulujen sisäilmaongelmat ovat aiheuttaneet poikkeuksellista yhteiskunnallista
liikehdintää koululakkojen muodossa. Näiden lakkojen kautta vanhemmat ovat argumentoineet huolta sisäilmaongelmien vaikutuksista lasten terveyteen. Esityksessä tarkastelen lapsuutta homekoulukamppailun kontekstissa vanhempien, opettajien ja lasten haastattelujen pohjalta. Minkälaisia neuvotteluja lapsuudesta käydään, ja millaisena kamppailu näyttäytyy lapsille?

12.10 HTL, suunnittelija/tutkija Kati Honkanen, (Itä-Suomen yliopisto, Helsingin yliopisto): Lasten hyvinvointi päiväkotiympäristössä – lapset määrittelevät hyvinvointiaan valokuvaamalla, piirtämällä ja kertomalla

Esityksessä tarkastellaan lasten tapoja hahmottaa omaan hyvinvointiinsa liittyviä asioita sekä esitellään heidän määrittelemiään hyvinvointipaikkoja ja -tekijöitä. Lapset valokuvasivat kolmessa lahtelaisessa päiväkodissa lempipaikkojaan ja -asioitaan sekä tilanteita, jotka tuottavat heille hyvinvointikokemuksia. Valokuvahaastatteluissa he kertoivat ottamistaan valokuvista sekä niiden merkityksistä. Lisäksi lapset tuottivat hyvinvointitietoa piirtämällä ja piirustusten pohjalta toteutettiin ryhmäkeskusteluja.

11.25 Kommenttipuheenvuoro, FM Noora Pyyry ja keskustelua

11.35 KM, MuM (LO), tohtorikoulutettava Riikka Hohti (Helsingin yliopisto): Mitä koululuokassa tapahtuu? Lapsuuden, aikuisuuden ja tutkimuksen nomadiset välitilat.

Väitöstutkimuksessani käsittelen koululuokkaa lasten vapaasti kirjoittamien havaintojen, ajatusten ja tarinoiden pohjalta. Moniulotteiset kirjoitukset ovat haastaneet tutkijaa etsimään kokeilevia laadullisen analysoinnin tapoja. Tässä esityksessä käsittelen tilannetta, jossa kahden vuoden jälkeen palaan luokkaan kertomaan tutkimuksesta lapsille. Nomadinen tutkimusote avaa tilaa liikkumiselle eri aikojen ja paikkojen, lapsen ja aikuisen kategorioiden, erilaisten tavaroiden, tekemisten, tekstien sekä teorioiden välissä.

11.50 KT, professori, dos. Liisa Karlsson (Itä-Suomen yliopisto): Lapsinäkökulmainen tutkimus, mitä nyt?

Sadutuksen kehittäjä ja Sukelluksia lapsinäkökulmaiseen tutkimukseen ja toimintaan -teoksen toimittaja ja kirjoittaja esittelee lapsinäkökulmaisen lähestymistavan perusteita ja tämän hetken kiinnostavia avauksia. Mitä teoreettisia ja käytännön toiminnan suuntaviivoja on havaittavissa, mikä on ajankohtaista juuri nyt?

12.05 Kommenttipuheenvuoro KT, yliopistonlehtori Anna Rainio ja keskustelua

12.15 Seminaarin päätös

12.30 Lapsuudentutkimuksen seura ry:n sääntömääräinen vuosikokous. Ilmoittautumisia pyydetään sihteeri Marko Lähteenmäelle perjantaihin 8.5.2015 klo 16 mennessä. Kokoukseen ilmoittautuneille on tarjolla salaattilounas.

Järjestää: Lapsinäkökulmainen tutkijaryhmä, Lapset kertovat ja toimivat kehittäjä- ja tutkijaverkosto (LKT),
Lapsuudentutkimuksen seura
, Helsingin yliopisto, Itä-Suomen yliopisto

2 vastausta artikkeliin: Lapsinäkökulmaisia tapahtumia

  1. Paluuviite: Lapsinäkökulmainen tutkimus, mitä kuuluu? -seminaari 13.5.2015 klo 10-12.15 | LAPSET KERTOVAT JA TOIMIVAT RY

  2. Paluuviite: Lapsinäkökulmainen tutkimus, mitä kuuluu? | Lapsinäkökulma

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s